Roberts Opel Ascona A -74 1.6

 

Bil:

  • Opel Ascona A -74

Motor:

  • B23et eller B230ft
  • 531-topp,portad med 44,40 ventiler
  • vassare kam (ej bestämt vad)
  • T04-e turbo,53 inlopp
  • extern 48mm wastegate,byggd av Jens på Sävar Turbo Site
  • extractorgrenrör 4-2 med dubbla inlopp i turbon
  • Gik turbo ic i aluminium
  • dump(ej klart vilken)
  • ska bygga en riktig plenumkammare
  • 960cc spridare,lågohmiga
  • progressiv och ställbar bränsletryckregulator
  • nytt fuelrail med större bränsleingångar ,troligtvis AN8
  • oljekylare
  • skvalplåt i oljetråget
  • balanserat svänghjul,vevaxel,stakar och kolvar

Chassi:

  • helbur
  • ställbara stötdämpare
  • hårdare fjädrar
  • hårdare bussningar och uniballs
  • fuelcell med cachetank och två bränslepumpar i skuffen
  • batteriet i skuffen
  • grövre bränslerör
  • fyrlink eller wattlänk

Kaross:

  • glasfiberhuv
  • glasfiberskärmar med breddare
  • glasfiber bagagelucka
  • kolfiber i dörrsidorna
  • kolfiber brandvägg till bagaget
  • frontspoiler i glasfiber

Drivlina:

  • just nu fyrväxlad volvolåda men satsar på en M90-låda
  • blir en fyrpuckslamell med värre tryckplatta
  • ska ut med orginal bakaxel och sätta in en 1031 volvo-axel

Bromsar:

  • ventilerade Tarox-skivor med volvo fyrkolvsok ska det bli fram
  • volvo skivor med volvos bromsok(kanske ventilerade)bak
  • metall omspunna bromslangar
  • volvos huvudbromscylinder

Tändning:

  • race tändspole ,MSD pro power,vätskekyld
  • MSD 7AL-2
  • Megasquirt sprut beställt från USA ska lödas ihop och monteras

Inredning:

  • sportstolar
  • moccaratt
  • hoppas på flockad panel
  • nya instrument infällda i kolfiber
  • fyrpunktbälte

Händer just nu:

Framvagnen är nerplockad och bussningar håller på och tillverkas.Ska blästra dom framvagnsdelar som går att använda resten blir nytt.Har även beställt en låda och en prom till Megasquirten som jag ska få hjälp med att löda ihop.Gaspedalen håller på och görs om så att den ska få plats,en vänlig själ håller på med det.(040313)

Jag tror det blir en nyare B230 ft med oljekylning på kolvarna men det får vänta just nu för att jag håller på med framvagnen som ska plockas ner och bytas bussningar,dämpare och fjädrar.Så får man passa på att blästra och måla grejerna så att det blir som nytt och byta det som inte går att fräscha till.Pararellt med det så håller jag på och byter plåt i golvet och gör om kardantunneln som jag byggt upp med en ram av 2*2 i fyrkantsrör.ganska spännande eftersom jag inte svetsat förut men det positiva i det hela är man lär sig nya saker hela tiden.(040224)

 

 

Kolla här hur det går!

 

Tillbaks