Jorpas Opel Ascona A 1,6S -74

 

Bil:

  • Opel Ascona A-74

Motor:

  • Saab 2,0 Turbo ,mer detaljer kommer

Chassi:

  • helbur från Guss
  • hårdare bussningar
  • ställbara dämpare och fjädrar från Tyskland
  • kortad styrväxel
  • tank i skuffen med facet bluetop pump
  • batteriet i skuffen

Kaross:

  • Irmsher breddare
  • bortagna stötfångare

Drivlina:

  • Opel Omega växelåda
  • diffad Manta B bakaxel
  • bakaxel upphängd i uniballs
  • fyrpuckskoppling med "hård" tryckplatta

Bromsar:

  • Girling bromsok,4-kolvs från Volvo fram
  • Tarox skivor från Honda Prelude 262*22
  • huvudbromscylinder från Volvo
  • bak kommer

Tändning:

  • brytarlöst
  • orginaltändning från rekord 2,2
  • nytt elsystem utan onödigt krafs

Inredning:

  • Sparco stolar
  • mocca ratt
  • lutar åt flockad panel
  • orginal instrumentpanel

Händer just nu:

Dämpare,fjädrar och bussningar har kommit från Tyskland. En provmontering före lack av armar och stag.Lösning på att filterhuset inte får plats är klart,blir adapter och slang sen filter.(040305)

Ny motor har inhandlats och den hänger nu i garaget och väntar på att få ta plats i asconan.Det vart en Saab 2,0 T,äntligen tog han sitt förnuft till fånga och satsar på turbo.En Opel Omega växellåda passar perfekt på motorn och den sitter redan på plats.(040229)

Jorpa har skruvat isär motorn och upptäckte till sin fasa att ett ramlager överfall var tvärt av.Detta har i sin tur gjort att nya motorplaner har dykt upp i hans tankar och som håller på att genomföras.Men än så länge vill han hålla det lite hemligt vad det blir! (040224)

Jorpa har svetsat i buren och även anpassat Girling oken till orginal infästningen.Nu har oken varit på lack och ska skruvas dit.(040215)

 

 

Kolla in här hur det går!

 

 

Tillbaks