Bakgrund

Det hela började med att jag var och kollade på Ingos Opel Ascona A som han höll på med tillsammans med en kamrat till han.Mycket var klart när dom köpte bilen men en del har dom fått gjort själv.Och den såg riktigt rå och rolig ut,en riktig busbil och där och då såddes fröet som senare skulle brista ut i ett eget projekt.

 

Genom Ingo fick jag kontakt med Jorpa,vi pratade om bussningar och han visste att Jorpa hade hittat en Tysk hemsida med mycket smått och gott,så jag kontakta jorpa som oxå höll på med en Ascona.jag fick lite bilder på objektet och tänkte att det här måste man spinna vidare på.En hemsida skulle vara kul med tre Asconer och så fick det bli!

 

Mitt eget projekt köpte jag av en kille som hade bilen norr om Stockholm så jag fick transportera bilen därifrån upp till Sundsvall.Killen intyga att den var i hyffsat skick och lite rost.Dessutom var motorn och växelådan på plats,en B230 Et och fyrväxlad volvolåda, med svetsjobbet utfört.

 

Men det stämde inte riktigt som han sa men godtrogen som man är så litar man på vad han sa.Det visade sig att motorn inte gick att dra runt så jag fick lyfta ur motorn och plocka isär den och konstaterade att ena kolven var fastrostat.Mmm ,vad kul men toppen kunde jag i alla fall använda en 531-topp.

 

Alltså behövs ett nytt block,hur var det med rosten då? Ja ,det var lite mer än vad han sa så där behövs ett rejält svetsjobb läggas ner.

 

 

Ingos fräna Ascona


 

Jorpas objekt innan han satt tänderna i den.


 

Motor installationen.


 

Så här såg svetsjobbet ut!